Registrering i Danmark
For at sikre et lovligt ophold i Danmark er der flere trin, som ikke-danske statsborgere skal overveje og huske. Reglerne for indrejse i Danmark kan variere afhængigt af, hvor du kommer fra. Læs mere om din situation nedenfor.
NORDISKE BORGERE
Som nordisk borger fra Finland, Island, Norge eller Sverige har du ret til at registrere din bopæl efter 3 måneders uafbrudt ophold i Danmark. Du har pligt til at registrere din bopæl i Danmark efter 6 måneders ophold, eller hvis du planlægger at opholde dig i Danmark i længere tid end 6 måneder.
Dette kan gøres på Borgerservice på Nytorv 1, 6000 Kolding. Du skal bestille tid, før du møder op. Du kan bestille tid her.
Nordiske borgere kan indrejse i Danmark uden pas, men du skal altid kunne identificere dig med et kørekort eller et pas.
OPHOLD FOR EU/EØS-BORGER
Som EU-borger kan du frit indrejse i Danmark og opholde dig i op til tre måneder uden et EU-opholdsdokument. Hvis du er jobsøgende, kan du opholde dig i Danmark i op til seks måneder uden et opholdsdokument. De tre og seks måneders perioder beregnes fra den dato, du indrejser i Danmark.
Læs mere på Registrering som EU-borger for at finde dine muligheder for at opnå et opholdsdokument.
BORGERE FRA UDEN FOR SKANDINAVIEN, EU/EØS OG SCHWEIZ
Bemærk venligst, at Udlændingestyrelsen administrerer dette område. Læs mere og find deres kontaktoplysninger på Ny i Danmark. Du kan finde mere information om registrering som ikke-EU-borger her.
CPR-NUMMER
Indbyggere i Danmark får tildelt et CPR-nummer (civilregistreringsnummer) af det danske civilregistreringssystem. CPR er en forkortelse for Central Person Register og er en vigtig identifikationsform, når du er i kontakt med de danske myndigheder.
Før du besøger Borgerservice i Kolding Kommune, kan du ansøge om CPR-nummer ved at udfylde denne online ansøgningsformular. Efter at have udfyldt formularen skal du besøge Borgerservice i Kolding for at færdiggøre din registrering.
Find mere info om "hvordan man får et CPR" som EU/EØS-borger og som ikke-EU-borger.
MITID
Den danske nationale MitID er en personlig nøgle til digitale tjenester leveret af den offentlige sektor. Det giver dig adgang til platforme som Borger.dk og er en form for identifikation knyttet til dit CPR-nummer.
Find mere information her.
BORGER.DK (E-BOKS)
Borger.dk er en digital postkasse, hvor du kan få adgang til og registrere oplysninger, såsom din adresse, SKAT (skattevæsenet), sociale tjenester og sundhedstjenester. Det er også den platform, hvor de offentlige myndigheder vil kontakte dig med vigtig information vedrørende dit ophold i Danmark.
Du kan se alle mails fra Borger.dk i en app kaldet e-Boks.
BANK
At åbne en dansk bankkonto er en god idé, når du bor og arbejder i Danmark. Før du besøger en bank, skal du ringe i forvejen for at finde ud af, hvilken dokumentation de kræver for at åbne en konto.
Ligesom i mange andre lande er det tilrådeligt at shoppe rundt for at finde den bank, der passer dig bedst. Der er store banker og mindre regionale banker at vælge imellem. Nogle banker har mange filialer, mens andre har få. De fleste banker tilbyder netbank på engelsk.
NEMKONTO
For at kunne modtage betalinger fra de danske offentlige myndigheder, såsom skattegodtgørelser, børnetilskud, studielån, arbejdsløshedsunderstøttelse og feriepenge, skal du registrere en NemKonto.
En NemKonto er en almindelig bankkonto, du allerede ejer - udenlandsk eller dansk - du vælger blot, hvilken du vil bruge til at modtage betalingerne.